17 trükk, hogy soha ne hagyjunk el semmit + zsebtolvajok ellen

Vannak, akik rendszeresen otthon hagyják a telefonjukat, elhagynak kisebb-nagyobb dolgokat. Ez elég bosszantó lehet, utazáskor pedig kifejezetten problémás, ha elhagyjuk értékeinket, vagy egy fontos iratot. Ha alkalmazzuk az alábbi trükköket, ez soha nem fog megtörténni! Ezen felül zsebtolvajok elleni tanácsok is olvashatók. Európa turisztikailag népszerű nagyvárosaiban az erőszakos bűnözés nem jellemző, de a zsebtolvajok nagy számban vannak jelen. Különösen fertőzött városok ilyen szempontból: Barcelona, Párizs, Róma, Madrid, Athén, Prága, London, Firenze, Amszterdam vagy Lisszabon. Az alábbi tippek nem csak utazáskor, hanem a mindennapi életben is használhatók.

Elvesztés elleni tippek

• Tartsuk cuccainkat egy helyen a szállodai szobában! Például a táska környékén – ne pakoljunk szét a szálloda vagy az apartman különböző helyiségeibe, minden egyes szekrénybe, mert előfordulhat, hogy lesz olyan dolog, amit elfelejtünk visszatenni. Ez különösen rövidebb utazások esetén megvalósítható.
  • Pakoljunk be még este, nyugodtan, ne pedig reggel, kapkodva. Reggel elrakhatjuk azokat a dolgokat, amiket este nem tudtunk, pl. papucs, tisztasági szerek, alvóruha, és reggel van arra is lehetőség, hogy szétnézzünk.
  • Mielőtt kijelentkezünk a szállásról vagy felállunk egy étteremből, elhagyjuk a strandot, vagy egy helyet, ahol sok időt tartózkodtunk, mindig nézzünk még egyszer utoljára körbe! A szállodába nézzünk be minden helyiségbe, és szekrénybe, valamint az ágy alá is! És a zuhanyzóba is, hátha a zuhanyfüggöny mögött hagytuk a tusfürdőt!
  • Amennyiben nem a szálloda széfjét használjuk, hanem valamit inkább mi elrejtünk, pl. az ágy alá, vagy más nem látható helyre, ne felejtsük el azt a helyet is megnézni indulás előtt!
  • Akár bevezethetünk egy “mondókát” is, amit elmondunk magunkban, mielőtt helyet változtatunk. Pl. “mobil,  fényképezőgép, pénztárca, bankkártya, kulcs, kocsikulcs, óra, útlevél, személyi, napszemüveg, (laptop, tablet, cigi, gyógyszer..)”. Ezt szabjuk személyre saját személyes tárgyaink, a számunkra legfontosabb értékek alapján.
  • Figyeljünk a zsebünkre! Néhány nadrágzsebből rendkívül könnyen kicsúsznak a dolgok.
  • Figyeljünk oda, hogy nem esett-e ki valami a zsebünkből, ha valamilyen extrém testhelyzetet veszünk fel: valahova felmászunk, bekúszunk, bebújunk, esetleg kézen állunk, bukfencezünk, szelfizünk..

Zsebtolvajok elleni tippek

Zsebtolvajlásra figyelmeztetés a torinói vasútállomáson. Fotó: Cory Doctorow/Flickr/Creative Commons

• Evidensnek tűnhet, de nem mindig sikerül megvalósítani figyelmetlenség, vagy fáradtság miatt: soha, sehol, semmit ne hagyjunk őrizetlenül! Pl. egy étteremben ha magunk mellé tesszük a táskánkat, figyeljünk rá, ne hagyjuk ott, ha mosdóba megyünk! A fényképezőgépet ne tegyük ki az asztalra! Zsebtolvajok körében népszerű strandokon (pl. Barcelonában, Dél-Amerikában) ne hagyjuk a strandon se értékeinket, ne menjen be a társaságból mindenki a vízbe! Inkább keressünk értékmegőrzőt! A törülközőszéf nem számít annak.
  • Ne tartsuk minden vagyonunkat magunkkal, csak annyi pénzt, ami aznapra szükséges! A többit biztonságos helyen, pl. a szálloda széfjében tároljuk!
  • A magunkkal vitt értékeinket se egy helyen tároljuk!
  • Hátizsákunkat ne hátul viseljük, és lehetőleg övtáskát se hordjunk, mert könnyedén levágható. Léteznek kis, a nadrág alá elrejthető övtáskák, ezek megfelelők. Értékeinket ne a farzsebünkben, vagy egyáltalán a zsebünkben hordjuk!
  • Ha lehetséges, ne tűnjünk turistának! A turistákra jellemző az élénk, lazább öltözködés, a gyakori fényképezés, és hogy az útikönyvüket bújják.
  • Ne legyünk paranoiásak, de mindig gyanakodjunk! A zsebtolvajok a figyelemelterelés eszközével élnek.  Így bármilyen megközelítésnél, vagy furcsa viselkedésnél gondolkozzunk el azon, hogy nem lehet-e, hogy zsebtolvajjal állunk szemben? Sokuk nagyon-nagyon trükkös, és nem is gyanakodnánk rájuk, teljesen hétköznapian öltözködnek.
  • Ismert, gyakori trükkök: lefröcskölnek “véletlenül”, majd elkezdenek tisztogatni ; itt a piros, hol a piros közben, miközben a játékra koncentrálunk, társaik kizsebelnek ; virágot adnak egy hölgynek ; közvélemény-kutatást, aláírásgyűjtést tartanak ; táncolnak velünk az utcán ; rendőrnek adják ki magukat ; a “veszekedő pár” című színi előadás. Látható, hogy minden trükk közös jellemzője a figyelemelterelés.
  • A zsebtolvajok sokszor csoportban dolgoznak, és nem egyszer gyerekek. Főleg a nevezetességek, és a vasútállomások környékén, valamint a tömegközlekedési eszközökön keresik kenyerüket. És úgy általában, olyan helyeken, ahol tömeg van.
  • Ne hagyjuk, hogy a bankkártyánkat olyan helyre vigye a pincér/boltos, ahol nem látjuk. A helyszínen húzza le, vagy kövessük a pultig, a bankkártya mindig látható legyen számunkra!
  • Amennyiben biztosra akarunk menni, kössünk utasbiztosítást! Ez bizonyos bankkártyákhoz is jár, érdeklődjünk bankfiókunkban a feltételekről, szolgáltatásokról.
  • Készítsünk másolatot fontos dokumentumainkról, mint pl. az útlevelünk, személyi igazolványunk, vonatjegy, stb., ha mégis baj történne. A másolatot ne vigyük magunkkal, ill. tároljunk Dropboxban, vagy a webmailünk piszkozatai között, így bárhonnan kinyomtathatjuk.